Jestřábe ukazuj...

Myslím, že dnes už nikdo soudný nepochybuje, že Jaroslav Foglar byl latentní homosexuál.
Což rozhodně není myšleno jako urážka. Pohrával si s celým národem, ženami nepohrdal, ale společnost vyhledával mužskou, skupinovou.
Je možné, že s mým tvrzením nebude někdo souhlasit, ale podívejme se na věc bez růžových brýlí...
Projděme si například Jestřábovu tvorbu, do níž lišácky ukryl tolik náznaků:

Přístav volá  (1934) - První puzení nevybouřeného mladíka. Proč přístav? Místo neřesti a promiskuity, možnost načerpat zkušenosti...
Boj o první místo (1936) - Jasná touha autora, být v kolektivu mužů obdivován, respektován a nejvíce milován.
Hoši od (B)obří řeky (1937) - Jednoznačná narážka na první společné seance plné masturbace a prvních vzájemných skupinových dotyků.
Tábor smůly (1938) - Frustrující odhalení, kdy J.F. pozdě zjistí, že vede letní tábor plný heterosexuálů.
Chata v Jezerní kotlině (1939) - Následný únik z reality ve společnosti prověřených partnerů.
Historie Svorné sedmy (1940) - Tato se následně rozrůstá na lichý počet a uzavírá cosi na bázi sektářského sdružení.
Pod junáckou vlajkou (1940) - Dlouho velká neznámá. Historiky i bulvár zejména zajímá, kdo s ním tenkrát přikrytý pod vlajkou ležel, kolik jich bylo a co spolu vlastně dělali.
Záhada hlavolamu (1941) - Na scéně teplá pětka Derek Mušín, Jarka Hnětelka, Jindra Voyer, Červenáček a Rychloručka. Rozmnožují svůj první gay časopis a partyzánsky inflitrují okolní městské čtvrti. Trpí obsesí na botičky, kostýmy, šperky, talismany a žluté špendlíky.
Když duben přichází (1944) - Původně interpretováno jako narážka na blížící se osvobození. Foglarův zvyk metaforicky pojmenovávat své partnery však vyvolává otázky jak často "duben" přicházel, zda po něm záhy přišel "květen" nebo zda šlo pouze o spontánní vyjádření nadšení ze znovuobjeveného libida po dlouhé zimě bez možnosti zašpásovat na klubovně.
Stínadla se bouří (1947) - Jestřábova orientace už po mnoha excesech není tajemstvím, což nelibě nesou rodiče jeho mladších partnerů.
Tajemná Řásnovka (1965) - Autor po dlouhé odmlce a pokusu přeorientovat se na většinové standardy nezkrývá své zklamání po setkání s transsexuálem.
Poklad Černého delfína (1966) - Ohnivá noc s nigerijským skautem na Jamboree '67 přináší nebývalý elán a novou knihu.
Kronika Ztracené stopy (1967) - Hledání dávné lásky z dětství končí tragicky na rakouských hranicích.
Dobrodružství v Zemi nikoho (1969) - Porevoluční epos popisuje dobu, kdy je téměř vše dovoleno a vztah s mladým ruským důstojníkem popisuje až nezvykle bez servítků.
Devadesátka pokračuje (1969) - V originále Šestadevadesátka pokračuje. Trochu průvodce orálním sexem, trochu druhý díl "Dobrodružství ...pod vlajkou"
Tajemství Velkého Vonta (1992, první samostatné vydání) - Vonta - Von&Ta - je slangovým označením heterosexuálů, žijících v partnerském svazku. Ne všichni měli o své orientaci úplně jasno.
Život v poklusu (1989/1990), autobiografie) - opravdu autobiografie. Původně se měla jmenovat Život v předklonu.
Nováček Bubáček píše deník (1990) - vzpomínky na přijímací rituály při přijímači do Pražské Dvojky, jíž J.F. léta šéfoval. (V originále Naháček Bubáček)
Jestřábe, vypravuj (1990) - soubor lechtivých vtipů a košilatých historek. Poměrně laciný bulvár chronického chlubílka a stárnoucího kdysi hrdého ptáka.
Strach nad Bobří řekou (1990) - Frustrace autora, zjišťující, že příběhy staromódních hošanů přestávají táhnout.
Náš oddíl (1992) - uplakané vzpomínky.
Modrá rokle (1994) - podle knihy napsán později scénář Avatara.
Kronika Hochů od Bobří řeky (1996) - adorace starých partnerů. Většinu zkosil AIDS v osmdesátých a devadesátých letech. Nejsou to hezké obrázky.
Rychlé šípy (1998, souborné knižní vydání kresleného seriálu) - co dodat!
Svorní gambusíni a jiné příběhy (1999, knižní vydání dalších kreslených seriálů) - kruci, je to holt mistr přezdívek...gambusíni, panečku (nebo Gambrinusíni?)
Z Bobří hráze (1999) - se dá skočit na bobra... poslední slova autora.

 

Zpět
06.05.2010 21:05 Sekce: Bez zábran, autor: Ohlasů[29] / Komentovat
Reklama
Export